::: zpět na pospoš home page :::

Maďarsko - červenec 2005

fotky: 1.den , 2.den , 3.den , 4.den , 5.den , 6.den , 7.den , 8.den

itinerář:

1.den: Znojmo - Lanžhot - Bratislava - Gabčíkovo - Medveďov - Györ --->>> fotky zde

Plánovanej výjezd v 10 se stal samozřejmě utopií ihned po mým probuzení v 9:51 a tak jsme vyrazili s Medoušema hezky ve 3. Krom jinýho jsem nemohl najít spacák, kterej zůstal suverénně v pražským kanclu, takže se narychlo musel splašit jinej. Počasí se samozřejmě začlo kazit hned 1.den výletu a lilo už ve Znojmě. Ale v pořádku, hlavně že jsem vyrazili! Pršet nepřestalo až do Bratislavy, naštěstí před Gabčíkovem si to dalo na chvíli pauzu, aby jsme si místní monstrum mohli prohlídnout a pak zase hezky začlo až do Györu, kde jsem našli celkem ok pension za 2OE za dvoulůžkovej pokoj a taky jsme se potkali se Svob & Co. Doporučení: nekupovat na maďarský benzince víno za 400f - bude to s velkou pravděpodobností sračka...:-)

2.den: Györ - Komárno - Štůrovo - Esztergom - Visegrád - Vác - Rétság - Romhány - Alsótold - Hollókö --->>> fotky zde

Od rána lilo, po zastávce v TESCU jsem se Svobama u McD domluvili jak dál, oni se dali směr termálky v jeskyni, my maďarskejma vesnicema a podél Dunaje s tím, že sraz bude v Egeru. No, celkem jsem přestřelili a neodhadli vzdálenost a skončili nakonec ve vesnici jménem Hollókö, která je v UNESCU a je to tam opravdu moc hezký (viz fotos). Už jsme začali zjišťovat, že s Maďarem se nedomluvíš a že z tebe jako z cizince mají možná větší děs než ty z maďarštiny. Doporučení: kemp v Hollókö, Visegrád a Esztergom (to jsme bohužel vynechali...).

3.den: Hollókö - Salgótarján - Fiľakovo - Rimavská Seč - Bánréve - Aggtelek (jeskyně Baradla) - Miskolc - Tokaj --->>> fotky zde

Další cíl a sraz se Svob teamem byl v jeskyni Baradla -> jeskynním komplexu propojeným se slovenskou jeskyní Domica. Cestou jsme to vzali přes Slovensko a názorně zjistili jak jsou na tom Slováci v příhraničí: rozdíl celkem mega, Cikánů mraky a vybydlenost vesnic značná. Vítězem ankety "K čemu dveře u baráku?!" se stala vesnice Rimavská Seč, kde Béďa plánovala zajít na oběd. Jsem srágora a nemám odsud žádný fotky, páč by byl asi nerozum zastavit a vytáhnout foťák, i když záběry by to byly velice cenný... Kočičí maso v čínským bistru s názvem Kuře po sečuánsku v týhle vesnici dostává absolutně strhující dimenzi. Kdo nevěří, ať tam běží:-)

Ale zpátky do Maďarska: po celkem ok večeři s csárdě u UNESCO-village jsem očekávali další jídelní smršť před jeskynní. Protože jsem se minulý kolo refil asi nejlíp co vybrat z jídelního lístku v maďarštině, chtěl jsem udržet žlutej trikot i tentokrát a bez bázně a Hany jsem si dal pacalpörkölt a rázem spadl z hrušky na zem. Tenhle název, pokud teda nejste úplnej všežravec, s klidem vynechte - je to omáčka s hovězíma žaludkama... Myslím, že Medouš ještě teď lituje, že mi věřil a dal si to taky. Ale co, každá zkušenost dobrá:-)

K jeskyni: koho to bere, tak to bude dost ok. Koho až tak ne, tak ať hlavně nezapomene sbalit při placení anglickýho nebo jinýho papírovýho průvodce - hodinovej výklad v maďarštině je celkem masakr!

4.den: Tokaj - Tisza-tó - Hortobágy - Tiszaörs --->>> fotky zde

Už večer jsme dorazili do Tokaje. Město pod kopcem na soutokem Bodrogu a Tisy je krásný. Upravený, čistý město se sklípkem kde se člověk podívá je dobrá destinace. Vřele doporučovat!

Jižně od Tokaje už začíná Velká maďarská nížina a známá puszta. Dali jsme to směrem na UNESCO jezero Tisza-tó a skoro jsme ho nenašli. Hledání byloale ok:-) Z toho plyne další poučení: v Maďarsku znamená národní park hlavně oblast skrytou před lidma a turisty zároveň.

Večer jsme ještě stihli na chvíli Hortobágy, centrum puszty. Pěkný místo s krásným mostem. Taky doporučovat! Dát ale bacha na komáry..., je to na bažině takže frajeři Vás moc v klidu nenechaj...

5.den: Tiszaörs - Karcag - Devaványa - Békéscaba - Gyula --->>> fotky zde

Cestou k rumunským hranicím jsme projížděli Velkou maďarskou nížinou a začlo to být trochu míň interesant. Teda až na městečko Gyula přímo na hranicích, který vřele doporučuju. Krásněj vodní hrad, centrum města s mnoha bary, jedna z nejstarších kaváren v Maďarsku s totálně dementní obsluhou, velice ok kemp za 1400f na osobu a noc i s autem a super klobásy. Dobrý, ne?!

6.den: Gyula - Szarvas - Kecskemét - Izsák - Kiskorös - Hájos - Kalocsa - Dunapataj - Szelidi-tó - Dunaföldvár - Enying - Siófok (Sóstó) --->>> fotky zde

Po lehčí spářce v Gyule následoval shitest day of the trip.... Bacha na cestu Gyula - Kecskemét. Dost nuda, samej kamión a v našem případě naštěstí jako oživení cca 300 silničních dělníků v akci. Tzn. ležících, spících, opírajících se o nářadí popř. předstírající čekání na práci. Fajn pohled. Ale 80km je možná až moc:-)

Na druhou stranu jsou Kočkomety (Kecskemét) krásný město. To ale vidíte na fotkách, že jo... Pak jsme to namířili směr Hájos, kde je prej 1200 sklepů a nic jinýho. No asi je, ale jakožto "vinaři" z Moravy nám topřišlo jako doma, takže po nakoupení několika flašek jsme s optimismem vyráželi do kempu je vypít. Ouha!!! Nějak nám selhala oficiální mapa kempů a 3x za sebou nebylo ve skutečnosti nikde to, co tam být mělo. Dokonce ani rada od místního týpka nefungovala a tak jsme to namířili v 10 v noci směr Dunaj a Balaton. Když už jsme to chtěli zabalit tam kde opravdu kemp byl, přišly lehce halucinogenní stavy. Město Dunaföldvár, velkej most přes Dunaj, pěknej kemp na břehu řeky, jedinej v okruhu cca 75km, je otevřenej ale prázdnej (s výjimkou jedinýho stanu) a celý je to nějaký podivný. Všude kolem štěkaj psi, v jediným penzionu vedle je jen pár cikánů a je to bez obsluhy. No celkem lynch session, takže padáme odsud a napalujeme to do Siofóku, do velkýho kempu u Balatonu. Ještě že tak, ale ke konci mě to v tom městě duchů začalo bavit:-)

7.den: Siófok (Sóstó) - východní břeh Balatonu - Hevíz - Tapolca - Badacsonytomaj --->>> fotky zde

Balaton... velkej rybník uprostřed Maďarska s nic moc vodou. Ale zas tak hrozný to není. Východní břeh je plnej restaurací, diskoték, night clubů a vůbec klasický zábavy jako třeba na Mácháči. Západní břeh je klídek, hezký vesničky a městečka, dobrý víno a příjemný a dobrý kempy. Městečko Tapolca very good na romantickej podvečer s možností sehnat všechno co k tomu potřebujete. Hevíz zase 2.největší evropský termální jezero s tisíci německejch a rakouskejch turistů zaručeně v pokročilým důchodcovským věku. Takže spíš ta Tapolca nebo víno na břehu Balatonu...:-)

8.den: Badacsonytomaj - Tapolca - Sümeg - Szombathely - Cák - Szarvas - Sopron - Vídeň - Znojmo --->>> fotky zde

No co dodat k poslenímu dni?! Jen co jsme to sbalili v kempu, začlo chcát a nepřestalo až do Znojma, kam jsme ten den ani nechtěli dojet...

Obloha byla total šedá, ani náznak možnýho zlepšení a přitom jsme měli na trase moc pěkný místa. Myslím, že s klidem můžu doporučit Szarvas pro přespání a dost fajn večer. O Soproni na rakouskejch hranicích nemluvě. Tam byl ještě ke všemu hudební festival a ten večer tam byli Stereo MC´s.... Déšť podělanej:-( Ale jinak Maďarsko velice v pořádku! Jeďte tam!